Det gäller att hålla igång

Som buss- och taxichaufför sitter man mycket, och som vi alla förmodligen vet nu så är det ju rentav livsfarligt att sitta för mycket. Det är inte bara det att man kan få ont i rygg och axlar, utan man kan till och med förkorta livet genom genom att sitta. Det sägs att man inte ska sitta mer än en timme i sträck, men att det faktiskt räcker med att resa sig och sträcka lite på benen för att faran med stillasittandet ska minska drastiskt. Jag försöker därför att resa på mig så ofta jag kan,och kliva ut och ta lite luft när det är möjligt.

Men även om man kommer långt på att bara lyfta baken från stolen då och då så behöver man förstås också syssla med lite faktisk träning för att kroppen ska må bra. För att minska riskerna för diverse krämpor så gäller det att kroppen är stark och smidig, och träningen är inte heller bara bra för det fysiska utan också för att man ska orka hålla fokus och vara pigg hela dagen. Så även hjärnan får många positiva effekter av träning. Det sägs till exempel att fyra kilometers löpning producerar samma mängd må bra-hormoner som ett Prozac-piller.

Genom att ta hand om sig själv kan man hålla sig frisk på jobbet och samtidigt ha energi över till mer än att däcka i soffan när man kommer hem. Nu låter jag som någon slags superhälsomänniska, men så är det inte. Jag har bara insett hur viktig träningen faktiskt är och jag ser till att prioritera den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *